Konsten att andas

Allt startar med ditt andetag. In och ut. Hela tiden, dygnet runt tills du tar ditt sista. Det är andetaget som håller dig vid liv likväl som frånvaron av det som avslutar det.  

Allt i naturen andas. Tänk på hur havet andas med hjälp av sina vågor och tidvatten, in och ut. I det medvetna andetaget existerar bara du, inte ditt jobb, familj, problem, statusprylar och stress. Bara du. Det är ingen slump att man lär ut profylax och att andetaget lindrar smärtan vid exempelvis en förlossning.

Den psykiska hälsan skenar i den kris vi befinner oss i. Både barn och vuxna påverkas och far illa. Ju stressade vi blir desto lättare är det att tänka katastroftankar.

Det handlar om så små medel som att bara sätta sig och medvetet andas ner i magen. Fem andetag där man fokuserar på luftens väg långt ner i kroppen och upp igen. Att släppa ner axlarna, lossa spänningen i käkarna och låta stressen rinna av en.
Yoga och mindfullnessövningar behöver inte vara så svårt och komplicerat. Det handlar bara om att inhalera medvetet, att följa andetaget in och ut. Vi måste sluta hålla in magen och låta vår diafragma jobba med oss, fylla lungorna till sin fulla bredd. Låta alveolerna vidgas och göra sitt jobb med att skicka ut syret i kroppen och syresätta våra celler. Det är i cellerna allt liv börjar.

Jag har en ny aktivitet med mina barn. På kvällen innan vi borstar tänderna och läser godnattsaga får de välja en sten i min samling och så sätter vi på lugn meditiationsmusik. Under ett par minuter sitter vi sedan i tystnad med stenen mot bröstet och tänker på allt vi är tacksamma över. Det går förvånansvärt bra och är ett fint sätt för oss alla tre att komma ner i varv inför natten. Att lära mina barn att andas ordentligt och lyssna inåt är något av det viktigaste jag kan skicka med dem genom livet.

Vi kan med våra ord, handlingar och energi ge varandra andnöd. Men också livskraft.
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-