När chefen mobbar

Amerikanska Wake Forest University School och Business har gjort en studie som visar att chefer mobbar sina bästa anställda.

Det är nämligen så att vissa chefer känner sig hotade av duktiga medarbetare vilket naturligtvis är helt galet. Dessa chefer drar ner sina duktigaste medarbetare med hjälp av fula översittarfasoner och härskartekniker. Att förlöjliga den anställdas arbete inför andra är vanligt förekommande och gärna inför så många som möjligt - ju fler som skrattar desto bättre! Att försvåra deras arbete genom att ge fel information, korta tidsfrister och ständigt kontrollera är andra metoder. Att ”glömma av” och inte hälsa på vederbörande är också vanligt.

Alla människor har ett behov av att känna uppskattning och bekräftelse för dem vi är och det vi presterar. Att ständigt bli nedvärderad är hemskt, när chefen gör det är det än värre.       Hur stark man än är från början påverkas både kropp och själ av den psykiska terrorn.             Som utsatt för mobbning förlorar man sin självkänsla och självförtroende, ens arbetsglädje och effektivitet försämras och stressen leder förr eller senare till sjukskrivning.  

Studien visar att chefer som mobbar har ett högt SDO värde, SDO används inom psykologin för att mäta hur socialt dominanta människor är. Chefer som har högt SDO värde är maktlystna och vill bibehålla sin plats i hierarkin. När en medarbetare visar sig duktig och kompetent blir de ett hot – ett hot som måste undanröjas.

Som chef borde man vara stolt och tacksam över att ha kompetenta medarbetare – det gör ju deras arbete så mycket enklare.

Som ledning/VD/aktieägare ligger det i ens intresse att man lyckas knyta kompetenta medarbetare till sig. Med rätt folk blir arbetsuppgifterna väl utförda, företaget går framåt och dessutom med vinst. Att då mobba bort sina duktigaste medarbetare är helt absurt och likhetstecken med att man gräver sin egen grav. Ryktet om ”mobbningsarbetsplatsen” kommer sprida sig vilket gör att det blir svårt att rekrytera. Man får helt enkelt inte de människor man helst vill ha utan de bästa kommer söka sig till  konkurrenterna.

Det är oerhört viktigt att stötta och belöna sina medarbetare för att få dem att stanna kvar. Chefer måste tränas i att behålla sin personal och ta reda på vad som får dem att stanna kvar. Vad vill de? Vad brinner de för? Vad är deras mål och drömmar?

Duktiga och drivna medarbetare stannar på sina arbetsplatser för att de:

  • Blir sedda, bekräftade och uppskattade
  • Blir utmanade med spännande uppgifter
  • Ser en framtid inom företaget eller organisationen
  • Får vidareutbilda sig
  • Får arbeta under eget ansvar
  • Har ett bra samspel tillsammans med kollegor och chefer
  • Har roligt


Vad får dig att stanna på just din arbetsplats?

 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Guran » Bättre sent än aldrig:  ”Den person är inte av kvinna född som klarar av att läsa detta utan att bli alld..”

  • AnnKatrine » Jag trodde det var kört:  ”Usch jag kan känna paniken du hade, jag har själv varit nära att bli överfallen...”

  • Suss » Bättre sent än aldrig:  ”Jösses jag blev rörd, förbannad hmm fick blandade känslor på en och samma gång, ..”

  • Torbjörn Sjuenell » Bättre sent än aldrig:  ”Emilia. Sitter på tåget och gråter. Måste ha varit otroligt känslosamt för dig. ”

  • Tom Blomqvist » Bättre sent än aldrig:  ”Varmt tack för att du delar denna jobbiga men viktiga erfarenhet! Även jag grät!”

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-